niedziela, 26 lipca 2015

Transport kolejowy w Indiach

Indyjskie koleje oferują kilkanaście klas w danym pociągu. Wiele czasu zajęło nam zrozumienie co oferuje konkretna klasa. Pal sześć co oferuje, na początku musisz poznać kody oznaczeń poszczególnych klas. I tak można wybrać kuszetkę z 4 łóżkami w zamkniętym przedziale (AC3TIER – KOD 3A), kuszetkę z 6 łóżkami w otwartym przedziale (AC2 TIER SLEEPER – KOD 2A) lub kuszetkę z wieloma łóżkami w całym wagonie (SLEEPER – KOD SL). Można też wybrać siedzenie w klimatyzowanym przedziale (II AC – KOD – CC), siedzenie w przedziale z wiatrakami (II – KOD 2S) i z rezerwacją miejsc lub siedzenie w przedziale bez rezerwacji miejsc (tzw. general) i tu nie ma co liczyć na wolne miejsce. Ciężko znaleźć wolny skrawek na podłodze, Indusi siedzą nawet na półkach na bagaże. Niesamowity widok i totalna jazda bez trzymanki-J Są jeszcze wagony tylko dla kobiet, dla niepełnosprawnych (czysta teoria) i klasy niższe z drewnianymi ławkami.

Poznanie klas i kodów to nie wszystko. Dopiero teraz musisz zacząć główkować. Kupując bilet musisz wypełnić specjalną karteczkę na której podajesz: nazwę pociągu (podobnie jak u nas np. Chopin), numer pociągu, klasę, kod, nr wagonu, nazwisko, imię, wiek, płeć, adres domowy, kraj i numer telefonu. Odnalezienie nazwy pociągu i jego numeru stanowi problem nawet dla miejscowej ludności. W związku z tym zakup biletu zajmuje nam od jednej do trzech godzin-J Jak już dowiemy się o szczegóły związane z danym pociągiem (nie zawsze informacje są pewne-J), wypełnimy karteczkę, stajemy w kilometrowej kolejce przepychających się ludzi. 
Często zdarza się, że po dotarciu do okienka musimy zmienić kolejkę, ponieważ:
a) ta kasa nie sprzedaje biletów na ten pociąg,
b) ta kasa jest tylko dla Indusów, inna sprzedaje bilety obcokrajowcom,
c) ta kasa nie sprzedaje biletów typu kuszetka,
d) ta kasa nie sprzedaje biletów z rezerwacją miejsc,
e) kasjer nie mówi ani słowa po angielsku i nie możemy dojść do porozumienia,
f) teoretycznie wybrany pociąg jeździ, ale przy kasie okazuje się, że nie jeździ w danym terminie lub
g) wszystkie miejsca są już zarezerwowane i nie da się kupić biletu na ten pociąg.

Możecie zastanawiać się dlaczego nie dowiemy się wcześniej gdzie stanąć do kolejki? Próbowaliśmy wielokrotnie. Pytaliśmy ludzi przy kasach, a nawet w informacji. Wszyscy z uśmiechem mówili nam, że każda kolejka jest dobra-J, ale zawsze przy okienku odsyłają nas do innej, tej właściwej-J

Szczęśliwi z biletem w ręku w wybranym terminie udajemy się na dworzec. Nie zawsze pociąg jest na czas. Często poszczególne składy jadące przez całe Indie są ze sobą łączone i w związku z tą operacją są mocno opóźnione. Nawet o 5-8 godzin. Pociąg przyjeżdża, a my nerwowo zaczynamy szukać swego wagonu. Składy mają po 40 wagonów, a że po drodze do celu są łączone to poszczególne grupy  wagonów mają inną nazwę i numer pociągu. Po odnalezieniu właściwej grupy trzeba już tylko znaleźć swój numer wagonu, swoje nazwisko na liście przyklejonej przed wejściem(my dla ułatwienia wpisujemy na karteczkach tylko imiona), swoje miejsce i już można zaprzyjaźniać się z towarzyszami podróży.


Skomplikowane, ale po dwóch miesiącach udało nam się opanować system, prawdopodobnie wprowadzony lata temu przez Anglików. Nic się od tej pory nie zmieniło, może i dobrze-J, pozwólcie tego nie komentować.

Mimo tych wszystkich trudności najłatwiej po Indiach jest podróżować koleją. Da się dotrzeć prawie w każde miejsce, za wyjątkiem Himalajów (tu nie ma linii kolejowej). Wszystkie te utrudnienia traktujemy z uśmiechem. Zawsze dobrze się bawimy kupując bilet i czekamy na kolejne niespodzianki-J

a jeśli chcesz się dowiedzieć, która jest godzina,
to spójrz na swój zegarek -:)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz