„Nowy”
cmentarz żydowski w Krakowie to jedna z niewielu wciąż czynnych
nekropolii w Polsce. Cmentarz powstał w 1800 roku.
Podczas II wojny
światowej został poważnie zniszczony. Niemcy wiele macew
wykorzystali do prac budowlanych, część z nich posłużyła jako
płyty chodnikowe w obozie w Płaszowie.
W latach
pięćdziesiątych XX wieku cmentarz poddano renowacji. Część płyt
nagrobnych z powrotem przewieziono na cmentarz i ustawiono lub
wmurowano w ogrodzenie.
Najbardziej
charakterystyczną cechą cmentarzy żydowskich są macewy czyli
kamienne tablice nagrobne. Swym wyglądem nawiązują do bramy,
symbolu przejścia z życia ziemskiego do życia w innym świecie.
Macewy zazwyczaj zwrócone są na wschód. Niegdyś nagrobki były
kolorowe, przeważały barwy złote, czarne, żółte, niebieskie i
czerwone. Obecnie tylko na nielicznych pozostały ślady farby.
Symbolika żydowskiej sztuki nagrobnej jest bardzo bogata. Na wielu
nagrobkach występuje jednocześnie kilka znaków i bardzo trudno
jest zinterpretować ich znaczenie. Symbole umieszczone pośrodku są
jednak najważniejsze.
Gwiazda
Dawida – symbol przynależności narodowej. Znak przenikania się
światła widzialnego z niewidzialnym. Symbol siedmiu planet. Symbol
tygodnia, gdzie środkowe pole oznacza dzień Szabatu, zaś
wierzchołki trójkątów pozostałe sześć dni tygodnia.
Menora -
siedmioramienna lampa oliwna używana w Świątyni Jerozolimskiej
należy do najważniejszych symboli judaizmu, na macewach odnosi się
na ogół do poczucia przynależności narodowej.
Świece
lub świeczniki - najstarszy symbol śmierci, świeczka to symbol
duszy, rzeźbiono je na macewach kobiet, bo zapalanie i
błogosławienie świec szabasowych należy do obowiązków kobiety
żydowskiej, to jeden z najczęściej występujących symboli na
grobach kobiet.
Dłonie
w geście błogosławieństwa - na ogół znak ten umieszczano na
grobach kapłanów (kohenim), potomków arcykapłana Aarona, którzy
byli wykonawcami obrzędów kultowych w Świątyni Jerozolimskiej.
Symbol oznacza, że zmarły mężczyzna pochodził z rodu Aarona i
cieszył się wielkim poważaniem. Podczas świąt żydowskich
błogosławiono modlących się gestem pokazanym na wielu macewach.
Misa
i dzban albo dłoń trzymająca dzbanek – symbol potomków rodu
Lewiego, pełniących powinności religijne w Świątyni. Do nich
należało obmywanie rąk kapłanów przed błogosławieństwem.
Szafa
z księgami lub księgi - oznaczają osobę uczoną, studiującą
Torę, rabina, duchownego, biegłego w piśmiennictwie religijnym,
nauczyciela.
Korona
- symbolizuje m.in. Torę, a więc prawo zawarte w Pięcioksięgu
Mojżesza. Oznacza pobożność, prawość, uczoność, doskonałość,
ale też głowę rodziny i wierność małżeńską.
Lew
- symbol potęgi, silnej wiary. Lew był znakiem plemienia Judy i
rodu Dawida.
Drzewo
- symbolizuje Drzewo Życia. Złamane drzewo oznacz śmierć (też
nagłą). Jeśli z drzewa wyrastają liście - śmierć w młodym
wieku.
Palma - jest symbolem Judy, obfitości i narodowego odkupienia.
Palma - jest symbolem Judy, obfitości i narodowego odkupienia.
Na
żydowskich grobach często widuje się ułożone kamyki. Najbardziej
prawdopodobne jest, iż obyczaj ten pochodzi z dawnych czasów, gdy
zwłoki grzebano na pustyni. Zabezpieczenie przed dzikimi zwierzętami
miejsca pochówku poprzez ułożenie na nim kamieni, było wyrazem
szacunku dla zmarłego. W kulturze żydowskiej nie ma zwyczaju
składania na grobach kwiatów. Mówi się: kwiaty są dla żywych,
kamienie dla zmarłych. Zgodnie z tradycją na grobie można położyć
tylko „martwą” rzecz, dlatego najczęściej jest to kamień, a
nie „żywy” jeszcze kwiat.
Warto
przyjść na żydowski cmentarz „Nowy” w Krakowie, aby zobaczyć
bogatą symbolikę pochówkową kultury żydowskiej. Misterne
zdobienia macew czy porośnięte bluszczem, zniszczone już, płyty
nagrobne.
Na
cmentarzu mieści się też pomnik ku czci ofiar Zagłady. Do jego
budowy wykorzystano rozbite nagrobki. Napis na pomniku głosi: „Tu
pochowani. Pomnik jest poświęcony świętemu wspomnieniu ofiar
hitlerowskich narodowych morderców. Niech ich dusze będą związane
w węzeł życia”.
Na cmentarzu znajdziecie też współczesne płyty nagrobne. Na jednej z nich znajdziecie piękny, smutny wiersz:
To
say goodbye
smiling
it
blesses you and me.
To
turn again,
to
wave again...
To
distance grows
we
shrink...
Wave
again
at
the empty space,
alone.*
* nie jesteśmy w stanie tak poetycko przetłumaczyć tego wiersza na
język polski, dlatego zostawiamy go w wersji oryginalnej
Informacje
praktyczne:
Nowy
cmentarz żydowski mieści się przy ul. Miodowej 55.
Cmentarz
udostępniony jest do zwiedzania codziennie oprócz sobót i innych
świąt żydowskich w godzinach od 9:00 do 17:00.
Wstęp
wolny. Mężczyźni powinni posiadać nakrycie głowy.
Ewa świetnie piszesz i dzięki Tobie dowiaduję się tyle ciekawych rzeczy. Dzięki!
OdpowiedzUsuńDziękuję za takie miłe słowa, bardzo się cieszę, że podoba się to co piszę. Jeszcze raz wielkie dzięki
Usuń